Masu pseidokultūra un tās nozīme psihopatoloģijā
Lada Stoligvo, privātpraktizējoša psihiatre,
(Eiropas psihoterapeita sertifikāts)
Izprast jautājumu bieži ir svarīgāk nekā zināt atbildi.
Everets Šostroms [1.]
Kā attīstās mūsdienu masu kultūra, un kāda ir tās ietekme uz cilvēku no
psihoterapijas un psihiatrijas viedokļa?
Piedāvājot mūsdienu jauniešiem ideālu: respektabls kungs, firmas vai
bankas vadītājs, tērpies brenda uzvalkā, elitārā automašīnā dodas uz VIP klubu,
un jaunai sievietei – augstās modes apģērbu, plastisko ķirurģiju un
moderno tehnoloģiju procedūras teicamas ārienes saglabāšanai un uzlabošanai
savienojumā ar veiksmīgu karjeru un laulībām ar ne mazāk sociāli veiksmīgu
vīrieti, kurš spēj nodrošināt viņai gan pārticību, gan jebkuru viņas sadzīvisko
kaprīžu un vēlmju pēc izklaidēm piepildījumu, mūsdienu reklāma veido noteiktu
sociālo stereotipu un līdz ar to ne tikai prognozē panākumus vai to trūkumu,
bet arī liek pamatus psihopatoloģijai.
Mūsdienu medicīna šādiem pacientiem var piedāvāt galvenokārt
medicīniskus preparātus, kas mazina adaptācijas traucējumu dēļ radušos
simptomus, un līdz ar to dekompensē stāvokli(izdzēst), kas traucē viņiem
pilnvērtīgi dzīvot un pazemina dzīves kvalitāti. Ja cilvēks to saprot un spēj
vērsties pie speciālista, viņš var saņemt galvenokārt psihoterapeita maksas
pakalpojumus, un tikai retās, tā saucamajās krīzes situācijās, ir iespējama
laikā ierobežota valsts vai pašvaldības apmaksāta vēršanās pie psihoterapeitiem
krīzes centros. Tomēr bieži došanās pie psihoterapeita ir saistīta nesen
radušos, bet jau nostiprinājušos stereotipu par šāda speciālista apmeklēšanas
nepieciešamību un šādas vizītes prestižu, un tā arī šis nosacījums kļūst par
savdabīgu panākumu kritēriju. Pats klients šādos gadījumos ieņem pasīvi
infantilu pozīciju un gaida, ka speciālists par klienta naudu veiks ar viņu gluži
vai maģiskas manipulācijas un viņš kļūs citāds – bez simptomiem un vēl
veiksmīgāks. Tādējādi palīdzība visbiežāk nav efektīva un ir grūti īstenojama,
jo psihopatoloģijas cēlonis ir šāda cilvēka nespēja atbilst mūsdienu
sabiedrības nerakstītajām prasībām, kas atspoguļojas TV un citu plašsaziņas
līdzekļu produkcijā. Tāpēc cilvēks dziļi pārdzīvo savu šķietamo sociālekonomisko
fiasko, viņa vērtību sistēmā ieviešas haoss, vai arī tā krasi mainās; cilvēks
kļūst infantils un vairs nespēj tikt galā ar saviem afektiem un impulsiem.
Kultūra un pseidokultūra
Kultūra ir vajadzību veidošanas sistēma. Augsts kultūras līmenis
ietekmē cilvēka ikdienu – samazina un pārveido viņa fizioloģiskās
vajadzības, attīstot emocionālās, intelektuālās, morālās, estētiskās u. tml.
vajadzības. Kultūra transformē zemākās vajadzības, pārveidojot tās par vairāk
apzinātām un tīri cilvēciskām vajadzībām, no kurām galvenā ir – būt un
palikt cilvēkam. Daudzas kultūras radītās vajadzības izrādās pārbioloģiskas,
proti, tās nav spontānas vai impulsīvas; kultūra atbrīvo cilvēku no instinktu
un iegribu gūsta un paceļ viņu apzinātības, līdzpārdzīvojuma un līdzjūtības
līmenī. [8.] Daudzas vēsturē zināmās un pašreizējās kultūras ir noteikušas
atklātu tabu fizioloģiskajam patēriņam, piemēram, nosakot gavēņus vai
aizliegumus lietot noteikta veida ēdienu un apģērbu, stāties noteikta veida
attiecībās vai izpaust konkrētu uzvedību. Īpaši tas ir attiecināms uz dzimumlomām
un seksualitātes izpausmēm. Psiholoģijas un psihoterapijas speciālisti tieši to
mēdza uzskatīt par daudzu psihisko traucējumu veidošanās galveno iemeslu. Bet
pašlaik mēs esam citas galējības liecinieki – tā izraisa ne mazāk un
varbūt pat vairāk psihisko traucējumu, nekā tas notika daudzo stingro tabu
apstākļos.
Kādi gan ir šī mūsu vērojamā procesa iemesli? Vai tas ir tikai pēdējo
gadu fenomens? Vai varbūt mēs esam nebūt ne vakar aizsākta procesa gultnē, šim
procesam ir savas noteiktas attīstības likumsakarības un pilnībā prognozējams
rezultāts?
Pašpietiekams un askētisks cilvēks principā nav derīgs neierobežotā
patēriņa civilizācijai – tā ar viņu ir dziļās pretrunās, veidojas
uzvedības un vērtību konflikts.
Krīze, uz kuru pašlaik ir tik ērti novelt visu, kas neglaimo mūsu acīm
un ausīm un kas visus ir tik spēcīgi un sāpīgi skārusi, ir iestājusies ne tikai
politikā un ekonomikā, bet, jo īpaši svarīgi, arī cilvēku dvēselē – un ne
jau ekonomiskā sagruvuma brīdī, bet gan daudz agrāk. Izrādās, ka tirgus ideoloģiju
caurstrāvo virkne iekšēju pretrunu un dziļu, pašsagraujošu konfliktu, kas
aizvien uzskatāmāk atklājas līdz ar tās izplatīšanos. Iepriekšējo garīgo
vērtību un orientieru sistēma ir sagrauta, bet jaunā sistēma ir destruktīva jau
pašā būtībā. Turklāt šis apgalvojums ir spēkā ne vien postpadomju telpā, bet
arī pārējā tā saucamajā attīstītajā sabiedrībā.
Informatīvi psiholoģiskajā telpā pašlaik vairāk nekā jebkad agrāk izpaužas
ietekme uz ikviena sabiedrības locekļa psihoemocionālo stāvokli. Analizējot informācijas
plūsmu saturu un emocionālo nokrāsu, ir iespējams apgalvot, ka akcents tiek
likts ne tikai uz tendenciozu informācijas pasniegšanu, bet arī tiek veidota
noteikta emocionāla atkarība no plašsaziņas līdzekļu nestajām plūsmām. Pēdējā
laikā plašsaziņas līdzekļi fokusējas uz destruktīviem, vardarbīgiem un
graujošiem notikumiem, kas vērsti uz spēcīgiem pārdzīvojumiem un asām, negatīvām
baiļu un šausmu emocijām vai arī uz seksuālas ievirzes šokējošu vizuālo tēlu
virknēm un aprakstiem. To varam dēvēt par plašsaziņas līdzekļu darba
stratēģiju: informācijai ir jāizraisa cilvēkā ļoti spēcīga un izteikta
reakcija, tai ir jāizsit viņš no līdzsvara stāvokļa un cieši jāpiesaista sev,
jādominē pār cilvēku, pakļaujot viņu un panākot noteiktu efektu –
emocionālajam satricinājumam ir jāmazina indivīda spēja analizēt informācijas
plūsmu, būtībā izraisot atkarības veidošanos. [8.]
Lai tas notiktu, tiek veidota viltus stresa realitāte, biedējoša virtuālā
pasaule, kas ir piesātināta ar briesmām, draudiem un agresiju. Tādējādi cilvēkā
veidojas emocionālais spektrs, kurš sastāv no draudu, trauksmes, baiļu,
aizvainojuma, neizpratnes, bezspēcības, vilšanās un skaudības izjūtas, ko
provocē skandalozas ziņas par ietekmīgu un plaši reklamētu personu dzīvi –
šie ļaudis ir kļuvuši par mūsdienu identifikācijas objektiem. Viss minētais
izraisa cilvēka intelektuālās, radošās un morālās aktivitātes apspiešanu,
palēnina vai izkropļo viņa personīgo izaugsmi un neatkarīgas individualitātes
veidošanos – personība tiek primitivizēta un infantilizēta. Tā nebūt nav
nejauša parādība, kaut gan tai nav nekāda sakara ar “vispasaules sazvērestību”.
Tās pamatā ir gluži prozaiski iemesli – tādā veidā tiek izpildīts
pasūtījums par patērētāju civilizācijas cilvēka veidošanu: šāds cilvēks ir “psihopatizēts”
– trauksmains, pastāvīgi ar kaut ko neapmierināts, nelīdzsvarots, skaudīgs,
alkatīgs, savā būtībā psiholoģiski atkarīgs, tendēts uz pašiznīcinošu rīcību. Viņam
tādam ir jābūt, lai pastāvīgi meklētu savas garīgās nestabilitātes kupēšanas
līdzekļus, un šī īpašība viņā pastāvīgi ir jāuztur. Turklāt instinktiem cilvēkā
nav vienkārši jāpamostas – nē, viņā ir jātrako, jāplosās, jācīnās, citam
citu jāaprij mežonīgām alkām pēc panākumiem, eksotiskiem seksuāliem iespaidiem,
dzērieniem un produktiem, vēlmēm pēc superkomforta, iztapšanas jaunākajai modei
un mūžīgas jaunības uzturēšanas. Ideāls patērētājs ir persona, kas nevis vienkārši
svārstās un ir apmaldījusies neierobežoto iespēju džungļos, bet gan ir īstu
kārdinājumu vētru pārņemta un plosīta, tātad patoloģiska – slima gan
psihoterapeitiskā, gan bieži vien arī klīniskā, medicīniskā nozīmē.
Mūsdienu tā saucamās civilizētās sabiedrības kultūru var gluži pamatoti
dēvēt par “instinktu industriju”. Kultūras tradicionālās funkcijas būtībā ir
izkropļotas vai ačgārnas. Reklāmas gan ar balsi, gan vizuālo tēlu virknēm
nemitīgi aicina patērētāju: valkā to, guli uz šitā, ēd un uzdzer to un to...
Tiek reklamēta nevis zobu pasta, šampūns, losjons, bet gan viens un tas pats
absolūti primitīvais modelis: ieziedies ar šo dezodorantu, rij, dzer – un
visas sievietes (vai vīrieši) būs tavi! Tieši šādus primitīva ranga modeļus
reklāma veido mūsu psihē. Īpaši bīstami šādi paterni ir bērniem un pusaudžiem,
kuru vērtību sistēma vēl tikai veidojas, un personām ar difūzu personības
identitāti. Tieši viņi ir visvieglāk ievainojami un nespēj kritiski izvērtēt
demonstrētās video virknes. Cilvēks paklausīgi un haotiski tver to un to, viņš
visu izmēģina, pēc visas tiecas, mētājas un sarausta sevi gabalos, tiekdamies
pēc bieži vien pretrunīgām vēlmēm un iespējām, – būtībā viņam tiek
nodrošināts iekšējais konflikts, kas savukārt ir vismaz neirotiskas reakcijas
pamats. Bet cilvēks turpina vākt vairāk, nekā viņam vajadzīgs. Tā kļūst par kompulsīvu
vajadzību – iegūstot lietu vai pakalpojumu, cilvēks tādējādi pārvar savu
trauksmainību. Ē. Fromms [2.] savulaik rakstīja, ka “indivīds izrādās
“brīvs” negatīvā nozīmē, proti, vientuļš ir nostājies pretī svešai un naidīgai
pasaulei. Viens no mehānismiem “bēgšanai no brīvības” un trauksmes apspiešanai
ir “automatizējošais konformisms”, “indivīds pārstāj būt viņš pats, viņš
pilnībā pārņem vispārpieņemtā šablona piedāvāto personības tipu un kļūst tieši
tāds pats kā visi apkārtējie un tāds, kādu tie viņu vēlas redzēt”. Ja spriežam
pēc Ē. Fromma sacītā, novērojamais process nav būtiski jauns, tikai
mārketinga filozofija to ir daudzkārt pastiprinājusi,
un mūsdienās destruktivitātes pakāpe ir kļuvusi acīmredzami sociāli bīstama.
Un, ja “visu pārējo” funkcionēšanas līmenis nepielūdzami pietuvosies
psihotiskumam, automatizējošā konformisma process noteiktu sabiedrības daļu
iegrūdīs izteiktā regresā. Tātad kurš gan ir jāārstē – konkrēti pacienti
vai sociums, kas izraisījis viņu dekompensāciju?
Iepriekš psihiatrs destruktīvu cilvēka rīcību varēja traktēt kā viņa
personīgās psihopatoloģijas izpausmi, bet mūsdienās plašsaziņas līdzekļu klaji
patoloģiskā rīcība paceļ tos līdz gluži vai varonīgas rīcības pakāpei.
Manuprāt, nav būtiskas atšķirības starp impulsiem un motīviem, kas uz
ekshibicionistiskiem uzbrukumiem mudina grupu Femen un atšķirībā ar šīm
dāmām pieticīgi pašapmierinājumu gūstošu ekshibicionistu krūmos pie skolas.
Proti, tie abi apmierina savas seksuālās un agresijas vajadzības. Tiesa gan,
dāmas savas epatāžas noformēšanā ir izrādījušās izdomas bagātas un adaptīvas,
savus pašapmierināšanās aktus intelektualizējot ar politiskiem lozungiem. Tā nu
var itin droši sacīt, ka iepriekš mums bija darīšana galvenokārt ar teorētiski
labi aprakstītu vīriešu ekshibicionismu, bet mūsdienās ir vērojamas jaunas tā
izpausmes sieviešu grupveida formā, kas ir daudz destruktīvāka, piesegta ar
pseidopolitisku demagoģiju un sprediķošanu, turklāt vērsta uz televīzijas kamerām
un ir izvirzījusi mērķi – piesaistīt sev, cik vien iespējams, daudz
uzmanības gan pašu aktu laikā, gan arī to starplaikos –, un šajā nolūkā
lieliski izmanto to radījušo kultūrvidi. Kur gan un kā priekšā tik šīs dāmas
nav atkailinājušās, tomēr psiholoģiskā šķērsgriezumā viņu rīcība visuzskatāmāk
atklājās Kijevā notikušajā akcijā, kurā kaila sieviete ar motorzāģi nozāģēja
Piemiņas Krustu. Tas ir ne tikai ekshibicionisms un epatāža, bet arī centieni
iznīcināt citu cilvēku garīgās vērtības.
Te jāpaskaidro, ka krusts bija uzstādīts staļinisko represiju upuru piemiņai.
Pēc jēdzieniskās noslodzes šis simbols ir tuvs mūsu Torņakalnā par piemiņu
deportāciju upuriem novietotajam vagonam. Pašas aktīvistes deklarēja, ka “ar šo
aktu FEMEN aicina visus sabiedrības
veselīgi domājošos spēkus nesaudzīgi izzāģēt no smadzenēm satrupējušos
reliģiskos aizspriedumus, kuri kalpo par diktatūras balstu un traucē
demokrātijas un sieviešu brīvības attīstību.” [3.] Būtībā viņas neinteresēja ne
jēga, ne konteksts, ar kādu šis krusts ticis uzstādīts, ne arī fakts, ka
simbolam nav īpašas saistības ar pareizticīgo reliģisko konfesiju, bet tas
iemieso sēras un NKVD (Iekšlietu tautas komisariāta) upuru mūžīgo piemiņu.
Analizējot citēto tekstu, var apgalvot, ka no tā dveš spriedumu virspusējība un
domāšanas traucējumi, kas izpaužas kā saraustīti formulējumi, iespējams, pat to
paraloģiskums, pašu omnipotence un citu cilvēku vērtību un jūtu noniecināšana,
kā arī prasmīgi izvēlēti pašlaik modē esošie lozungi par dzimuma brīvību.
Acīm redzamas ir klaji sociopātiskas iezīmes. Tomēr šāda ciniska attieksme
negūst pienācīgu pretsparu plašsaziņas līdzekļos, un situācija izvēršas
ačgārni: personības ar patoloģisku, antisociālu uzvedību tiek slavētas, tiek
deklarētas viņu demokrātiskās brīvības, bet tūkstošiem ļaužu vērtības netiek
uzskatītas par demokrātiskām – tās tiek ignorētas un noniecinātas.
Situācija ar Krievijas grupu Pussy Riot attīstījās vēl
interesantāk, uzskatāmi
demonstrējot mūsdienu destruktīvās kultūras tendences: klaji izaicinošie,
saraustītie, bez jebkāda pantmēra un ritma sacerētie teksti, uzlaboti ar
politizētām frāzēm, grupas vulgārais nosaukums, epatātiski brutālais
izpildījuma veids, kas vērsts uz maksimālas provokācijas efektu un aizvaino
ticīgo ļaužu jūtas, savā būtībā sociopātiska, ciniska un visvarena rīcība ir
personas ar atklāti marginālu uzvedību pacēlusi sociālās popularitātes pašā
augšpusē. 2012. gadā “ArtReview” iekļāva viņas 100 visietekmīgāko
kultūras darbinieku sarakstā, grupa tika izvirzīta Kandinska prēmijas piešķiršanai
kā “gada projekts”, presē grupas raksturošanai tiek izmantots definējums “sirdsapziņas
gūsteknes”. Tātad ar savu epatāžu un antisociālo uzvedību viņas panāca to, kā
vārdā arī bija pārkāpušas rakstītos un nerakstītos likumus, proti, piesaistīja
sev intensīvu uzmanību. Atstāsim maliņā dažādu politisko spēku intereses, kas
ar šo situāciju ieguva sev politisko kapitālu. Interesants, manuprāt, ir visai
iespaidīgais saraksts ar mūsdienu kultūras darbiniekiem, kas ir novērtējuši par
klajo huligānismu cietumā iesēdinātās un atbalstījuši viņu “augsto
mākslinieciskumu un ieguldījumu kultūrā”. Ar to mūsdienu kultūras darbinieki un
plašsaziņas līdzekļi nosaka, ka sociopātisks uzvedības veids ir vēlams un
veicināms. Pati šī atzīšana un atbalsts bija spontāni un impulsīvi, tāpēc varam
secināt, ka atbalstu izraisīja spontāna iekšēja atbalstītāju
identificēšanās – tātad tie, kas identificējas, arī ir tādā pašā
personības organizācijas un funkcionēšanas līmenī, un arī viņi ir antisociālu
uzskatu piekritēji... Tas nozīmē, ka mums ir darīšana nevis ar atsevišķiem
indivīdiem, kam ir personības traucējumi, bet gan ar jaunas kultūras varietātes
izpausmi.
Analizējot minēto situāciju, vēlos pievērst uzmanību tam, ka līdzās
analizējamajiem brutāli destruktīvajiem veidiem Krievijā pastāv arī konstruktīvs
kultūras darbinieku politiskā protesta veids. Piemēram, projekts “Pilsonis
dzejnieks” (Гражданин поэт) –
asa un asprātīga poētiska satīra nevainojamā un izsmalcinātā stilā, Dmitrija
Bikova sarakstīta un aktiera Mihaila Jefremova spīdošā izpildījumā pasniegta
dzeja par “dienas dusmām”. [9.] Tomēr šis projekts nav ieguvis slavenas
prēmijas – acīmredzot, tās tiek piešķirtas nevis par meistarību, bet gan
par skandālu. Inteliģence un izglītība pašlaik netiek augstu vērtētas.
No psihodinamiskā viedokļa mūsdienu pseidotirgus civilizāciju varētu
dēvēt par borderlainu (borderline) civilizāciju. Ar robežpersonības struktūrai
raksturīgu morāli ētisko vērtību pārvirzi, pastāvīgu trauksmi, agresiju,
neapmierināmām vēlmēm, garām palaistu iespēju, gaistoša laika un zūdošas
jaunības izjūtu, kā arī tolerances trūkumu pret frustrāciju, kas impulsīvi
atspēlējas ar kompulsīvu pārēšanos vai krišanu tagad tik modernajā ortoreksijā
un nevajadzīgā psihoaktīvo vielu lietošanā, nevajadzīgu lietu bezjēdzīgā
pirkšanā, pašsagraujošos ieradumos un promiskuitātē.
Mūsdienu literatūras, publicistikas, žurnālistikas, TV
un kino industrijas iezīmes
Lasot žurnālus, avīzes, interneta portālus un daudzus pēdējos gados
popularitāti iemantojušos izdevumus, jāsecina, ka mūsdienu destruktīvo kultūru
var dēvēt par dzeltenās preses kultūru jeb pseidokultūru. Un te nav darīšana ar
nejaušām kļūdām vai mazizglītotību. Ir runa par īpaši veidotiem, perfekti
izpildītiem darbiem, kas tiek radīti pēc konkrētiem nosacījumiem, izmantojot
noteiktas zināšanas un iemaņas. Tas ir īpašs komplekss, kā iedarboties uz lasītāju,
un tā pamatu veido vairākas galvenās likumsakarības.
Orientācija uz personības disharmoniju, uz garīgu un dvēselisku
anestēziju, kas izpaužas caur nemitīgas darbošanās un “novitātes” principiem.
“Novitātes” deklarēšana ir saistīta ar nepieciešamību pārkāpt tādas vai citādas
robežas un aizliegumus, proti, obligāti izraisīt satricinājumu. [8.]
Viss tiek pakļauts pasaules raksturošanas un rīcības borderlainu principam:
robežas pastāv tāpēc, lai tās pārkāptu, “tabu” nav, autoritāšu nav, toties ir
vērtību un morāli ētiskais haoss. Citu būtisku kritēriju darbu vērtēšanai šī
virziena pārstāvjiem nav. Tiek pielūgts pats “novitātes” princips: precei ir
jābūt jaunai, “ekskluzīvai”, darbam ik dienas ir jābūt jaunam, jābūt aktīvai
darbībai, jābūt novirzei laikā, proti, ir nepieciešama cilvēka pastāvīga un
pilnīga nepastāvība laikā un situācijā. Jebkura estētiska vai cita vērtība tiek
nomainīta pret “tehnoloģiskuma” un “ekskluzivitātes” kultu. Un nepavisam nav
svarīgi, cik ērti kaut kas lietojams, vai ir skaisti vai ne, vai tas ir labs
vai ļauns... Tiek vērtēta nevis jēga, nevis estētiskais vai morālais saturs un
garīgā vērtība – visi vērtēšanas kritēriji mūsdienās ir sarucināti līdz
minimumam, un priekšplānā izvirzās vērtējums par to, kādi līdzekļi ir
ieguldīti, kura tehnika ir izmantota un cik triku izpildīts, proti, ir svarīgs
pūliņu un tehnisko iemaņu apjoms.
To uzskatāmi var pārlūkot, analizējot pēdējo 20–30 gadu laikā pie
šovbiznesa debesīm atmirdzējušo popzvaigžņu fenomenus. Gandrīz nekas nav
atkarīgs no paša izpildītāja, bet viss – tikai no tā, cik daudz līdzekļu
viņā ir ieguldīts. Nozīme ir varbūt tikai ārējam izskatam, piemēram, krūšu
lielumam, savukārt atvērt muti fonogrammas pavadījumā var gandrīz jebkurš.
Vērojot izpildītāju konkursus un analizējot šovbiznesa “zvaigžņu” uzstāšanos,
var droši apgalvot, ka šai jomā daudz lielāka nozīme nekā pašai mūzikai ir
specefektiem. Popularitāte tiek iegūta, ieguldot milzu līdzekļus reklāmā,
kritiķiem pasūtītos rakstos, pseidoskandālos un epatāžā. Šova sagatavotības
rādītājs ir nevis izpildījuma kvalitāte, bet gan rekvizītu tonnas. Tam visam,
protams, ir visai attāla saistība ar mūziku. Ja mūsdienu dziedātāju nomazgātu,
noskūtu, saķemmētu, ietērptu normālā apģērbā, izslēgtu no viņa priekšnesuma
uguņošanu, sprādzienus un otrajā plānā redzamās puskailās meitenes, ja iedotu
viņam mūzikas instrumentu un palūgtu nodziedāt bez fonogrammas, rezultāts būtu
visai nožēlojams.
Primitivitātes vairošanās būtība ir tāda, ka gan visas sabiedrības, gan
katra atsevišķa cilvēka garīgā dzīve gadu no gada kļūst vienkāršotāka un
rupjāka.
Pseidokultūras jeb destruktīvās kultūras pamatā ir vairāki principi.
1. Dabisko reaģēšanas formu maiņa –
psihiskās anestēzijas veidošanās
Tātad ir runa par cilvēka dabiskās emocionalitātes, viņa dabiskā
kontaktēšanās veida graušanu un pārkāpšanu, dabisko un organisko emocionālo
saikņu pārraušanu. Šai kultūrā tiek atbalstīta attiecību starp cilvēkiem
sagraušana, emocionālās vides izpostīšana. Jebkuram radītajam darbam ir pēc
noteiktām likumībām veidota struktūra. Ik mākslas darbs ir savā ziņā lamatas:
cilvēkam ir jāieiet tajā, jāpiedzīvo noteikta emocionāla un enerģētiska virāža
un jāiziet, esot jau citā stāvoklī. Tā ir jau pazīstamā “katarse” – attīrīšanās
caur līdzpārdzīvojumu. Noteiktu emocionālo pārvirzi paredz arī destruktīvā
kultūra, tikai tā notiek, izmantojot gluži citu mehānismu – emocionālu
šoku. Turklāt šis šoks izraisa nevis attīrīšanos, bet gan ļoti spēcīgu
destruktīvu pārdzīvojumu. Visspilgtākās situācijas, kādas piedāvā destruktīvā
kultūra, ir nebeidzamas cīņu, vardarbības un pakaļdzīšanās ainas –
situācijas, kurās cilvēks ir pata stāvoklī. Piemēram, uz ekrāna darbojas
divi – upuris un viņa mocītājs. Pēc katarses likuma cilvēkam ir
jāidentificējas ar vienu no viņiem. Skatītājs, kurš noraugās, kā sadists moka
upuri, nevēlas identificēties ne ar vienu, ne ar otru, jo viņš nevēlas sevi
iztēloties par upuri un vienlaikus negrib arī būt bende, jo tas ir nežēlīgi,
amorāli u. tml. Cilvēks pārdzīvo bez līdzpārdzīvojuma, un tādējādi notiek
emocionāla novirze. Šādi darbi iedarbojas kā savdabīga anestēzija: cilvēki it
kā kļūst kurli, viņiem zūd dabiskās rezonanses mijiedarbība izjūta. [8.]
2. Tolerances pret
destruktivitāti pastiprināšanās
Mūsdienu literatūras, publicistikas, TV un kino industrijas galvenais
fokuss ir pievērsts marginālu, kriminālu vai patoloģisku apstākļu daudzkārtējai
atainošanai: vardarbības aktiem, asinīm, līķiem – visam, kas saistīts ar
sāpēm un nāvi. Šokējošie tēli tiek ieviesti ikdienas apritē, nebeidzami
tiražēti un variēti, un tā tie iegūst aizvien atklātāku un brutālāku raksturu.
Mūsdienu skatītājs simtiem reižu dienā redz vardarbības ainas vai dzird
stāstījumus par tām. Mērķtiecīga šausmu un vardarbības demonstrācija izraisa
to, ko varam saukt par līdzpārdzīvojuma un līdzjūtības krīzi. Daudzkārt
pārkāpjot uztveres spējas slieksni, cilvēks kļūst emocionāli apdullināts un viņa
emociju krājums tiek izsmelts – viņš kļūst nevis vienkārši vēsi
vienaldzīgs, bet gan iegūst pilnīgu un dziļu vienaldzību pret vardarbības
izpausmēm. Slepkavību, līķu un nāves daudzkārtēja rādīšana jau pati par sevi
apdraud psihisko veselību. Tā sagrauj cilvēka psihiskā stāvokļa līdzsvaru,
novirzot to uz trauksmes, briesmu un bezizejas izjūtas, apspiestas agresijas
pusi. Destruktīvās kultūras būtība ir aicinājums uz nāvi, dzīves jēgas un
vērtības noniecināšana. [8.]
З. Patoloģiska iztēle,
slimīgi redzējumi
Tiek demonstrēti bezgala daudzi sižeti, kas atgādina halucinācijas,
murgainus piedzīvojumus un apgalvojumus, proti, cilvēki tiek spiesti pārdzīvot
stāvokļus, kas līdzinās produktīvai psihopatoloģiskai simptomātikai un citām
izpausmēm, kuras ir raksturīgas smagām psihiskām patoloģijām. Var teikt, ka ik
kanālā ir pārraides par paranormālām parādībām, magu un ekstrasensu cīņām,
citplanētiešiem, ļaunajiem gariem un eksorcismu, kā arī par pašārstēšanās
līdzekļiem, ko nav iespējams nosaukt nekā citādi kā tikai par kaitniecību. Par
galvenajiem varoņiem kļūst neslēpti afēristi un manipulatori, kas iedzīvojas uz
cilvēku bezpalīdzības un naivitātes rēķina, kā arī psihopāti un murgu
slimnieki, kas gūst neierobežotu pieeju ēteram. Daudzu supergrāvēju sižeti ir
piebārstīti ar parafrēniem murgiem. Tas viss skatītāja apziņu virza uz
psihiskās funkcionēšanas psihotisko pusi. Tādējādi cilvēks izteiktu produktīvu
simptomātiku sāk uztvert kā iespējamu normas variantu.
4. Mistiskās
pasaules izjūtas vairošanās, tieksme pēc okultām zināšanām
Šī ir nākamā raksturīgā iezīme, kas pieņemas spēkā līdz ar
apjukuma izjūtu un nespēju izzināt likumus, pēc kuriem dzīvo cilvēks un
sabiedrība. Ezoteriskas ievirzes literatūras popularitātes uzplūdi liecina par vienas
sabiedrības daļas brieduma trūkumu, infantilitāti un tieksmi sarežģītām
problēmām atrast vienkāršus un nereti maģiskus risinājumus. Cilvēki alkst pēc
brīnumiem, un tas, kaut gan cilvēcīgi un saprotami, tomēr ir ļoti bērnišķīgi.
Proti, tā ir tipiska ticība “tēvam vai mātei” – augstākai būtnei, kas
“nāks un ieviesīs dzīvē kārtību”, atbrīvojot cilvēku no atbildības nastas par
pieņemamajiem lēmumiem vai apsolot “vietu paradīzes parterā”. Plaši izplatītās
ezoteriskās literatūras kvalitāte ir ārkārtīgi zema, un tas liecina par
potenciālā patērētāja primitivizāciju. Šie darbi ir sofistikas pārpilni, tie
nav Austrumu domātāju, piemēram, Laodzi vai Šri Aurobindo Ghoša oriģināldarbi,
tās nav ne Vēdas, ne Tibetas Mirušo grāmata. Tas ir savdabīgs “mikslis” –
intelektuāla barība vieglam patēriņam. Piemēram, vienā šāda veida darbā var būt
gan vēršanās pie kristietības jēdzieniem, gan parādību skaidrojums, atsaucoties
uz karmas likumiem, uzstājīgi reklamēts vegānisms vai svaigēšana, ieteikts
ievērot gavēņus un praktizēt āsanas – pilnīgs teorētisks absurds. Uzmanību
piesaista arī tas, ka daudzu ezoterisko tekstu pamatā ir kļūdaina, nekritiska
un būtībā psihotiska domāšana. Pamatojoties uz vienu faktu, tiek uzbūvēta
vesela teorija, turklāt visai apšaubāma teorija. Ezoterika lielākoties
pamatojas uz pieņēmumiem, ka kaut kad tas un tas varētu notikt, taču šai
gadījumā iespēja tiek pasniegta kā neapstrīdams fakts.
5. Intimitātes iznīcināšana
Jebkura kultūra ietver apslēptu lietu un jēdzienu principus, kas nevar
būt ikdienas apspriešanas objekts. Savukārt pseidokultūra noņem visus slepenos
plīvurus – atvērtība un visa pieejamība noved līdz cinismam. Viss ir
atļauts, viss ir atklāts! Un līdzās cinismam ir arī amorālisms.
Labs ir tas, ko dara stiprais, proti, uzvarētājs. Savukārt inteliģence,
taktiskums, kārtīgums un pieticība tiek uztvertas kā vājuma un “lūzerības”
pazīmes.
Vēl viena šīs kultūras pazīme ir seksualizācija, atklāta un pastāvīga
cilvēka dzīves intīmo pušu demonstrācija. Par to darbā “Eiropas noriets” ir
rakstījis O. Špenglers. [4.] Viņš par vienu no krīzes un
civilizācijas sabrukuma cēloņiem uzskata visu cilvēka dzīves jomu pārvēršanu
sportā. Politika – sports, zinātne – sports, mīlestība un sekss –
arī sports. Un gluži kā sporta figūras tiek rādīti cilvēka dzīves intīmie
mirkļi.
Arī ikdienas dzīvē ienākušie sociālie tīkli ir vēl vairāk sašaurinājuši
cilvēka intīmo sfēru loku: viņš gluži kā uz plaukstas izliek tīklā savu
pusdienu šķīvja saturu, parāda, kādā krāsā šodien ir nokrāsoti nagi, arī savas
darbības tualetē un to, kāds izskatījies rīta paģirās... Personiskās intīmās
telpas robeža pakāpeniski tiek reducēta.
6. Primitivizācija
Agrāk tika uzskatīts, ka jebkurš produkts, jebkurš darinājums ir
vienīgais, unikāls un neatkārtojams. Mūsdienās daudzu TV un kino darbu sižeti
tiek fabricēti kā plūsma. Proti, skatītājs, iedams uz grāvēja pirmizrādi, gaida
nevis individuālu darbu, bet gan jaunas kombinācijas, atpazīstamus blokus, kas
sitīs pa tiem pašiem viņa sabrūkošās apziņas punktiem. Ar to ir saistīts ļoti
nopietns aspekts – tendence vienkāršot attieksmi pret dzīvi un cilvēkiem,
atteikšanās no augstākām jūtām, augstāko pārdzīvojumu izsmiešana. Cilvēka apziņas
sarežģītākās struktūras kļūst vairs nevajadzīgas. Mēs topam intelektuāli
raupjāki, mūsu apziņa – plakanāka, tātad notiek primitivizācija.
Vienlaikus pastiprinās neuzticība pret intelektuālismu un gudriem, izglītotiem
cilvēkiem.
Primitivizācija. Pornoerotika
No glancēto žurnālu un TV ekrāniem mums tiek stāstīts, ka
robeža starp erotiku un pornogrāfiju ir visai neskaidra, nenoteikta un grūti
uztverama. Te tūdaļ nāk prātā Edgars Po, kas reiz bildis: “Vienā gadījumā no
simta kāds jautājums tiek pastiprināti apspriests tāpēc, ka tas patiešām nav skaidrs,
pārējos deviņdesmit deviņos tas kļūst neskaidrs tāpēc, ka tiek pastiprināti
apspriests.” [6.] Skatoties mūsdienu erotiskās filmas, nav īsti skaidrs, ko gan
to autori izprot ar jēdzienu pornogrāfija. Šai sakarā sava absurduma dēļ
ir interesanta kāda publiskā nama reklāma internetā: “Erotika ar prostitūtu.”
Patiesībā robeža starp erotiku un
pornogrāfiju ir pavisam precīzi nosakāma.
Ja mākslas darbs, kurā ir redzami kaili dzimumorgāni,
neizraisa fantāzijas par seksuālām tēmām, bet tiek uztverts kā šī mākslas darba
papildu detaļa, mums ir darīšana ar erotiku. Labs piemērs ir sengrieķu
statujas, kurās atainots kails cilvēka ķermenis, arī ainas par Bībeles tēmām,
Renesanses laikmeta meistaru pilnība. Ja, skatoties darbu, rodas seksuālas
emocijas vai vēlmes – un parasti pornogrāfija mērķtiecīgi modina tieši
šādus impulsus –, mums ir darīšana ar pornogrāfiju. Tāpēc arī absolūtais
vairākums mūsdienu filmu, kurās redzamas “erotiskas” ainas, ir pornogrāfijas
paveids. [5.]
Par seksualizāciju tiek dēvēta parādība, kurā cilvēka
vērtība ir atkarīga tikai no viņa seksuālās uzvedības, lai kādas būtu citas
cilvēciskās īpašības, turklāt cilvēks tiek attēlots tikai kā seksuāls objekts. Seksualizācija
var rosināt meitenēs un jaunās sievietēs neapmierinātību ar savu ķermeni, kā
arī depresiju un ēšanas traucējumus.
Seksualizācija tiek plaši izmantota reklāmās.
Telekompānijas naudu iegūst tikai no reklāmdevējiem. Un reklāmas mērķis ir pēc
iespējas vairāk pārdot. Lai tā notiktu, ir jāpanāk, lai par vispārēju vēlēšanos
kļūtu apēst un izdzert pēc iespējas vairāk un biežāk. Cilvēciskas īpašības tiek
atņemtas cilvēkiem un piedēvētas precēm. Daudzos reklāmas rullīšos intonācija
nav atkarīga no reklamējamās preces. Tiek demonstrēts it kā veļas skalojamais
līdzeklis, it kā dezodorants, galva, kas žļembā saldo batoniņu vai košļeni, bet
intonācijas un aspirācijas ir erotiska. Šie skatieni, smaidi, žesti, balsis nav
apšaubāmi: tas ir viegls porno, un prece – tikai dekorācija.
Primitivizācija. Reāls un iztēlots sekss
Juceklīga dzimumpartneru maiņa – tāds ir īsta mūsdienu
kinovaroņa – gan vīrieša, gan sievietes – mērķis. Vēlies būt par
supervaroni? Tātad tev ir pastāvīgi jāmaina dzimumpartneri – tādējādi
promiskuitāte tiek pacelta līdz prioritāras uzvedības pakāpei.
Arī sievietēm ir jābūt “progresīvām”. To uzskatāmi
apliecina filma “Sekss un lielpilsēta”. Šī seriāla lielākajā daļā tā varones
vai nu meklē seksa partneri, vai, to atradušas, nodarbojas ar seksu. Pašai “no
važām visbrīvākajai” varonei Samantai šādu partneru ir bijis 327 (tostarp viena
sieviete), “konservatīvajai” Kerijai – 119, dzēlīgajai Mirandai – 59,
“romantiskajai” Šarlotei – 36.
Tātad seksa ir vairāk. Sekss nevis realitātē, bet iztēlē
pašreizējās milzu devās kropļo psihi. Tāpēc pornogrāfijas skatīšanās var
izraisīt seksuālus traucējumus, tostarp impotenci. Skatoties pornogrāfiju,
slinkais partneris kļūst vēl slinkāks, jo pornogrāfijā nav vajadzīga ne
priekšspēle, ne pieskaņošanās partnerim – viss koncentrējas un noslēdzas
tikai sevī. Rezultāts: sekss ar partneri laika gaitā kļūst “pārāk
problemātisks”, un cilvēks atrod vienkāršākus sevis apmierināšanas veidus.
Primitivizācija. Viduvējība –
mūsdienu sabiedrības elks
Mēs dzīvojam viduvējības triumfa laikmetā. Sabiedrībai nav
vajadzīgi ne ģēniji, ne varoņi – tai ir vajadzīgi profesionāli baņķieri.
Protams, sabiedriskais viedoklis apsveic varoņu un ģēniju parādīšanos, tikai
šie vārdi ietver nu jau gluži citu jēgu. Apritē ir parādījušies jau tādi
izteicieni kā “ģeniāls krāpnieks”, “ģeniāls maniaks”.
Daudzi mākslas zinātnieki apgalvo, ka visi ģēniji esot
mazliet traki vai ka visi dižie mākslas pārstāvji ir bijuši homoseksuālisti. Tas,
protams, neatbilst patiesībai. Sabiedriskajā viedoklī pakāpeniski nostiprinās
doma, ka dižie cilvēki pastāvīgi izraisa problēmas, likstas un nelaimes.
Primitivizācija. Kas īsti ir labs?
Un kas ir slikts?
Mūsdienās visi vārdi iegūst jaunu jēgu. Pornogrāfiska filma
vai grāmata tiek dēvēta par drosmīgu eksperimentu. Pēdējo gadu laikā zīmīgs
gadījums bija vētrainā sajūsmināšanās par grāmatu “50 pelēkā nianses”.
Stāstījums par perversijām tiek dēvēts par atklātu vēstījumu – tāda, lūk,
ir mūsu laikmeta drosme un atklātība. Toties jēdziena “varonība” vietā stājas
cits – “tēlot varoni”. “Stulba varonība nav vajadzīga,” – saka viena
no personām grāmatā “Harijs Poters”. Vārdu savienojums “stulba varonība” ir
kļuvis par modernajā valodā stabili iedzīvojušos izteicienu. Ir sācies jēdzienu
maiņas process: tiek sludināts patriotisms, bet Dzimtene tiek uztverta tikai kā
vieta, kurā saņemam ienākumus un maksājam nodokļus, tiek cildināta mīlestība,
bet vienlaikus pausts uzskats, ka tā ir savienojama ar gadījuma rakstura
neuzticību – tā teikt, “sānsoļi stiprina laulību”. Jau
G. K. Lihtenbergs [7.] ir aizrādījis, ka visbīstamākie ir nevis tīri
meli, bet melu un patiesības mistrojums – to cilvēks vieglāk pieņem, tāpēc
tas viņu straujāk demoralizē.
Notiek visas sabiedrības vērtību struktūras
izskalošana – vēl šo procesu var dēvēt par identitātes difuzitāti. Tā tiek
panākta, sagraujot kopējo vērtību sistēmu; tādējādi vērtības ar svarīgu sociālo
nozīmi tiek pielīdzinātas maznozīmīgajām. Cilvēks, kas veiksmīgi aplaupījis
banku, tiek vērtēts tāpat kā cilvēks, kas uzrakstījis veiksmīgu grāmatu.
Fotomodele ir ne mazāk nozīmīga par zinātnieku, kas atklājis ļaundabīgos
audzējus ārstējošu preparātu. Seksuālu izvirtuli vai teroristu valsts aizsargā
pat vairāk nekā normālu cilvēku. Piemēram, Breivīkam ieslodzījuma vietās tiek
piedāvātas ērtības, par kādām var tikai sapņot cilvēks, kurš godīgi strādājis
savas valsts labā; no budžeta līdzekļiem tiek apmaksātas ne tikai tās, bet arī
personāls, kas atvieglo viņam vieninieka kamerā sēžamo laiku, proti, sanāk, ka
viņš kamerā nemaz nav īsti vienatnē. Savā ziņā viņš ir ievietots VIP numurā ar apkalpotāju
un animatoriem, un par to maksā nodokļu maksātāji. Tiesību aizstāvji uzrauga
viņa pilsoņa tiesību ievērošanu, bet ignorē viņa nogalināto pilnīgi nevainīgo
cilvēku un to tuvinieku tiesības.
Vēl jo vairāk, pilnīgi visās mūsdienu filmās – bez izņēmuma –
cilvēks, kas cīnās ar izvirtuļiem, tiek attēlots kā trakais, kam ir vesela
kaudze kompleksu. Šādā sabiedrībā cilvēks pārstāj saprast, kas īsti ir labi un
kas – slikti un par ko kļūt – par modeli, politiķi, banku aplaupītāju
vai teroristu.
Primitivizācija. Dzimumu robežu nojaukšana
Pašreizējai sistēmai ir izdevīgi dzēst visas atšķirības
starp cilvēkiem, arī dzimumatšķirības. Kas gan ir masu patēriņa sabiedrība? Tā
ir sabiedrība, kas sastāv no masu patērētājiem. Un, lai patērētāji būtu masu
produkcijas patērētāji, viņiem ir jābūt standartizētiem un bezpersoniskiem, jo
masu produkcijas ražošana ir nesalīdzināmi izdevīgāka par individuālu ražošanu.
Centieni padarīt cilvēku bezpersonisku galvenokārt ir vērsti uz robežu
nojaukšanu starp dzimumiem.
Šīs parādības būtība ir ne jau biksēs vai kleitās, ne jau
tajā, ka dažās valstīs vīrieši pašlaik veic tikpat daudz plastisko operāciju,
cik sievietes, – nē, lietas būtība ir tāda, ka robežu izdzēšana starp
dzimumiem pakāpeniski sāk iegūt šizofrēnisku ievirzi.
Pirms kāda laika Zviedrijas pirmsskolas iestāžu darbinieki
no TV ekrāniem priecīgi dalījās ar saviem novatoriskajiem panākumiem bērnu
audzināšanā. Izrādās, ka tas nebūt nav tikai slimas iztēles produkts vai
muļķīgs joks. Viņiem patiešām ir pirmsskolas iestādes, kurās pie bērniem vēršas
“bērns”. Visi ir vienādi ģērbti, nav pieņemts sacīt: “Puisīt!” vai “Meitenīt!”;
bērnus cenšas uzrunāt, lietojot vārdu formas, kas nenorāda uz viņu dzimumu.
Tiek apgalvots, ka tie ir centieni izskaust dzimumu stereotipus.
Vispārsteidzošākais, ka atrodas arī vecāki, kas bērnus uz
turieni ved. Proti, ideja par dzimumu robežu nolīdzināšanu daļā zviedru
sabiedrības ir guvusi atbalstu!
Nesen Vācijas likumdevēji paziņoja, ka tagad, reģistrējot
bērna dzimumu, ir radusies arī trešā iespēja... Tiek apgalvots, ka šo “cita”
dzimuma iespēju varēs izmantot gadījumos, kad dzimums nebūs nosakāms. Te nu
vēlos precizēt, ka patiesa bioloģiskā hermofrodītisma gadījumi ir ārkārtīgi
reti, un gribas cerēt, ka šī “cita” identifikācija netiks izmantota paša bērna
dzimumidentitātes traucējumu gadījumos vai viņa vecāku murgaino konstrukciju
dēļ.
Vistālāk dzimumu līdztiesībā ir “pavirzījusies” Austrālija:
pēc ilgstošas cīņas ar “rupju pārkāpumu, cilvēkam liedzot pamattiesības brīvi
izpausties”, Viktorijas štata tiesībsargājošo iestāžu kalpotāji beidzot ir
vienādoti savās tiesībās. Proti, tagad ikvienam policistam ir tiesības audzēt
bizītes un astītes, savukārt sievietes morālajai kompensācijai drīkst audzēt
bārdas, ūsas un vaigubārdas [10.]. Likumdevējos šaubas nav izraisījis
priekšlikuma nefizioloģiskums un no tā izrietošais pilnīgais absurdums.
Loģisks turpinājums paranoidālajai idejai par dzimumu
vienlīdzību ir psiholoģiskais hermofrodītisms, kurš tika minēts, aprakstot dažu
zviedru pirmsskolas iestāžu darbu, un par kuru būs runa nu jau saistībā ar
Latvijas realitāti.
Pērn Latvijas sabiedrība vētraini apsprieda mēģinājumus par
mācību līdzekli ieviest grāmatiņu par Kārļa–Karlīnas un Rūtas–Riharda seksuālās
identitātes metamorfozēm. Nav šaubu, ka šim darbam ir jāieņem pienācīga vieta
psihiatru un klīnisko psihologu mācību kursā, jo tas ir labs pieauguša cilvēka
dzimumidentitātes traucējumu piemērs, kas ar radošas sublimācijas starpniecību
izpausts literārā darbā. Tomēr grāmatiņa tika piedāvāta kā mācību līdzeklis
pirmsskolas iestādēs.
Normāli vecumgrupā, kurai šis mācību līdzeklis tika
piedāvāts, bērniem jau ir izveidojusies skaidra dzimumidentifikācija, proti,
viņi apzinās savu dzimumu. Ja tā nav, jautājums ir jārisina bērna vecākiem,
individuāli piesaistot atbilstošos speciālistus. Varētu šķist – lai taču
palasa bērniem grāmatiņu, kāds gan no tā ļaunums? Arī starp psihologiem atradās
tādi, kas tūdaļ metās atbalstīt “novitāti”, ignorējot to, ka vairumam bērnu
šāda informācija ne vien nav aktuāla, jo viņiem jau ir sava dzimumidentitāte,
bet bērniem ar nestabilu psihi tā ir pat klaji kaitīga.
Ja reiz vērojam, ka pat starp šajā nozarē izglītotiem
cilvēkiem atrodas tādi, kam virspusējās zināšanas vai personiskā identifikācija
ar grāmatiņā aprakstīto problēmu liedza spēju prasmīgi novērtēt un izrādīt
pretsparu psiholoģiskā hermofrodītisma idejām, tad kā gan varam gaidīt, ka pirmsskolas
vecuma bērns spēs konstruktīvi pārstādāt piedāvāto materiālu? Manuprāt,
labākajā gadījumā var notikt izspiešana, bet pastāv arī būtiska regresa
iespējamība.
7. Infantilizācija
Lai aprakstītu pašlaik notiekošā procesa dinamiku,
paraudzīsim, kas gan ir “atbildīgs cilvēks” tradicionālā izpratnē, proti, kā uz
šo jautājumu tiktu atbildēts pirms 30–40 gadiem. Bērniem un pieaugušajiem
tiek izmantoti dažādi atbildības kritēriji.
Agrāk par atbildīgu tika saukts mazulis, kurš it visā
palīdzēja saviem vecākiem. Šāds bērns rūpējās par jaunākajiem brālīšiem un
māsiņām, labprāt nodarbojās ar sportu, labi mācījās utt. Bet nevienam pat prātā
neienāca par atbildīgiem saukt vecākus, kas rūpējas par savu bērnu. Jo tas taču
ir pilnīgi dabiski – barot un apģērbt bērnu, kopt bērnu, kad viņš ir
slims, lasīt grāmatiņas, stāstīt pasakas, attīstīt viņa valodu, iemaņas un
pasaules izpratni, veidot izpratni, kas ir labs un kas – slikts.
Atbildība ir centieni it visā palīdzēt mīļajiem cilvēkiem,
cieņa pret apkārtējiem un vēlme atvieglot cilvēkiem dzīvi. Palīdzot citiem,
atbildīgs cilvēks izjūt dziļu apmierinājumu un prieku.
Bet pašlaik veidojas gluži citāda situācija un vērtējuma
kritērijos ir vērojama nobīde. Mūsdienās daži vecāki uzskata: ja bērns nelieto
narkotikas, nedzer, diennaktīm ilgi nespēlē datorspēles un apmeklē skolu, tātad
viņš ir ļoti atbildīgs. Vecāki, kas patstāvīgi, bez vecmāmiņām, vectētiņiem un
auklītēm audzina bērnus, ir gluži vai cietēji. Māte, kas kopj bērnu invalīdu,
ir varone, atdarināšanas cienīgs piemērs. Bet, ja cilvēks upurē savas intereses
citu labā, ja par brīvu palīdz svešiem cilvēkiem, tad viņš labākajā gadījumā tiek
uzskatīts par dīvaini, kaut kādu “trako pilsētnieku”.
Vairākums cilvēku nevēlas jaukties tajā, kas viņus neskar.
Vārdu sakot, par atbildīgu pašlaik tiek uzskatīts cilvēks, kurš spēj kaut vai
mazliet atbildēt par savu rīcību. Un tā ir principiāla atšķirība no nerakstītajām
normām, kas bija aktuālas pirms 30–40 gadiem.
Atbildīgam cilvēkam visbiežāk tiek pretstatīts infantils
cilvēks. Infantilais nespēj par sevi atbildēt, viņu virza mirkļa iegribas. Viņš
ir tendēts uz impulsīvu, nepārdomātu, neloģisku un bieži vien pat biedējošu
rīcību. Protams, tas nepavisam nenozīmē, ka jebkurš infantils cilvēks ir
tendēts uz asociālu rīcību. Tā drīzāk ir galējā forma, kas jau tuvojas
patoloģijai. Tomēr infantils cilvēks parasti nespēj vai nevēlas atbildēt par
savu rīcību.
Infantilas personības egocentriskā uzvedība norobežo viņu
no apkārtējiem Kamēr cilvēks ir jauns un vesels, šķēršļi, kurus viņš ar savu
egocentrismu uzceļ, var nebūt tik pamanāmi. Toties slimības un vecuma skarts,
viņš riskē palikt vienatnē, bez tuvu cilvēku atbalsta.
Mūsdienu pasaulē sarodas aizvien vairāk bezatbildīgu
cilvēku, kas nevēlas atbildēt par saviem bērniem, saviem vecākiem, par savas
Dzimtenes likteni un, vēl jo vairāk, nespēj atbildēt arī paši par sevi. “Pēc
manis – kaut vai ūdens plūdi” – dažkārt šķiet, ka visa mūsdienu
paaudze dzīvo tieši pēc šī principa.
Ja vērīgi ielūkojamies mediju telpā notiekošajā, kļūst
acīmredzams, ka infantilizācija mums tiek neatlaidīgi uzspiesta. Iepriekš
izklāstītais primitivizācijas process to strauji veicina, un cilvēkos tiek
iepotētas patērētāju vērtības.
Infantili cilvēki ir ideāli patērētāji. Tieši viņi, mirkļa
iegribu vadīti, “uzķeras” uz spilgta iepakojuma, “pērc divas zobu pastas un
dāvanā saņem zobu birstīti” vai tamlīdzīgām akcijām. Viņus visvieglāk ir aptīt
ap pirkstu ar naudu, un viņiem visvieglāk var “iesmērēt” pat pilnīgi
nevajadzīgu preci. Infantiliem cilvēkiem viss ātri apnīk, viņi cenšas pirkt
vairāk un iegūt labākas lietas, nekā ir kaimiņam.
Viņi ir kā bērni ar pieauguša cilvēka apetīti un finanšu
iespējām. Tieši uz viņu rēķina plaukst un zeļ patērētāju sabiedrība – viņi
ir kā skrūvītes mūsdienu sabiedrības globālajā mehānismā, biznesa slaucamās
govis. Plašsaziņas līdzekļi veiksmīgi pārliecina infantilus vecākus, ka viņi
nepareizi mīl un nepareizi audzina savus bērnus un nespēs tikt galā bez
speciālistu palīdzības. Un, visbriesmīgākais, bieži izrādās, ka tā patiešām ir.
Jo infantils nespēj izaudzināt pieaugušo vai – labākajā gadījumā
– spēj izaudzināt sev līdzīgu.
8. Atsvešināšanās princips.
Tā ir atsvešināšanās starp cilvēkiem, starp indivīdu un pasauli un
cilvēka atsvešināšanās pašam no sevis. Tradicionāli kultūrai ir skaidra vērtību
koordināšu sistēma. Stabilo tradicionālo kultūru pamatā ir jēdzieni ticība
un mīlestība. Arī destruktīvas kultūras pamatā ir noteikti jēdzieni:
ticības vietā – apmātība, mīlestības vietā – apmierinājums. Ko
iegūstam no šādas maiņas? Ticība – kam? Apmātība – ar ko?
Mīlestība – pret ko? Apmierinājums – no kā? Proti, personiskas
attiecības tiek aizstātas ar priekšmetiskām. Notiek vērtību sistēmas maiņa.
Kādas ir tās sekas? Ticība un mīlestība ir attiecības, kas no cilvēka ir
vērstas uz cilvēku, proti, tās uztur cilvēku viengabalainās saiknes noturīgo
struktūru. Savukārt apsēstībai un baudai ir gluži citāda daba – cilvēks ir
piesaistīts pie atsevišķas kvalitātes vai īpašības. Tā gan pasaulei, gan
cilvēkam tajā tiek atņemta dvēsele. [8.]
Pseidokultūras bīstamība ir tājā, ka tā jau ir kļuvusi par
sava veida “ideoloģiju” un piedāvā savu pasaules skaidrojumu un savu
antivērtību sistēmu: mīlestība ir primitīva, cieši saistīta ar vardarbību,
bauda tiek sasniegta, izmantojot vardarbību. Uzticībai ir jēga tikai attiecībā
pret alus šķirni, retāk – futbola komandu vai darba devēju firmu. Labais
izskatās smieklīgs vai vājš. Ļaunums pastāvīgi uzvar, jo tā pusē ir spēks.
Personība šai pasaulē spēj pastāvēt tikai tad, kad darbojoties, neņemot vērā
morāli un liekot lietā vardarbību un krāpšanu. Uzvarēt var tikai viltīgais,
nodevīgais un “krutais”. Pusaudzis, “tīnis”, kas tiecas pēc zināšanām un izglītības,
ir “vārgulis, muļķis, botāniķis”. Šāda dzīves versija aktīvi iespiežas cilvēku
apziņā, līdz ar to sašķobot un deformējot viņu savstarpējās attiecības.
Cilvēks vairs nav piesaistīts pie stingras vērtību
koordinātu sistēmas: struktūra ir izjaukta, personības robežas –
nepastāvīgas, tā aizvien izteiktāk iegūst difūzu identitāti, un nule teiktais
ir attiecināms ne tikai uz jaunām personībām, kas vēl tikai veidojas: sociums
nivelē arī izveidojušos personību robežas. Indivīds ir koncentrējies uz savu
paša atsevišķu stāvokli, noskaņojumu vai vēlmi. Un viņš vienmēr būs nepastāvīga
konstrukcija, kuru ir pārņēmusi priekšmetiskā vide un kurai tātad ir vajadzīgs
ārējs atbalsts. [8].
Šādi disbalansētam cilvēkam raksturīgs īpašību savienojums ir viegla
ievainojamība gan pasaules agresijas, gan arī savas iekšējās pastāvīgās
impulsivitātes, nepastāvības un agresijas dēļ – šī agresija var būt gan
vērsta uz āru, gan arī izpausties pašdestruktīvā rīcībā. Tātad, no vienas
puses, cilvēks ir satraukts, aizdomu mākts un baiļu varā; no otras puses, viņa
līdzpārdzīvojuma spējas ir izsmeltas, tātad viņš ir pilnīgi vienaldzīgs, pilns
baiļu un agresijas. Šādu īpašību apkopojums ietilpst verga psiholoģijas
raksturojumā.
Tātad antikultūra jeb pseidokultūra ir īpaša civilizācijas parādība, tā
veido verga psiholoģiju apstākļos, kad nav sociālās verdzības. Cilvēks kļūst
par sava īpašuma, sava stāvokļa, vēlmju, iegribu utt. vergu. Proti, viņš ir
cilvēks, ko var vadīt ar viņu radījušās pseidokultūras līdzekļiem, ar viņu var
manipulēt, izmantojot daudzus sociālos, psiholoģiskos un informācijas
mehānismus. Informatīvā spiediena un antikultūras apvienojums slepšus veido
jauna veida verdzību – psiholoģisko verdzību. [8.]
Katastrofas daudzās civilizācijas ir notikušas tādēļ, ka masas, zaudējušas
saikni ar garīgumu un patiesajām zināšanām, pašas ir atdevušas savu kultūru un
valsti citām kultūrām – daudz zemāk organizētām sabiedrībām, kuru darbības
jēga tām bija izprotamāka un vienkāršāka.
Jebkuras dzīvotspējīgas kultūras pamats ir pozitīvu vērtību sistēma.
Jebkura noturīga kultūras modeļa pamatā ir pozitīvs cilvēka tēls un tā
noturīgās saiknes ar pasauli. Šāda modeļa pamatā ir priekšstats par krietnu
cilvēku, kura vērtīgums pastāvīgi tiek demonstrēts un pierādīts; šādas kultūras
centrā ir varonis – darītājs. Tā veido multiplu saikņu sistēmu, kas saista
cilvēku ar pasauli, kas aptver viņu no visām pusēm un rada viņā kopēju izjūtu
par savu aizsargātību un iekļautību pasaulē. No tā arī izriet secinājums par
cilvēka vērtīgumu un pastāvīgumu, par to, cik viņš ir vajadzīgs, pieprasīts,
izmantojams. Tas ir svarīgs posms vientulības, trauksmes un nedrošības
pārvarēšanā. [8.]
Literatūra.
1. http://ligis.ru/librari/2572.htm
2. Фромм, Э. Бегство от свободы. Москва: Прогресс,
1995.
3. http://www.mk.ru/politics/world/article/2012/08/17/737972-aktivistki-femen-spilili-poklonnyiy-krest-v-tsentre-kieva.html
4.
http://royallib.ru/book/osvald_shpengler/zakat_evropi_obraz_i_deystvitelnost.html
5.
http://rusmissia.ru/Zakat/1-3-8.html
6. Ивин, А. А. Искусство правильно мыслить. Москва,
1990. С. 229.
7. http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=3766995
Г.К.Лихтенберг афоризмы
8. Безносюк, Е. В., Князева,
М.Л. Психопатология
современной культуры. http://www.ipr.by/ru/articles/2004/article_2.html
9.
Гражданин поэт. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BD_%D0%BF%D0%BE%D1%8D%D1%82
10. Женщины и мужчины поменялись правами.
http://www.utro.ru/articles/2003/07/28/217727.shtml
Raksts publicēts žurnālā "Psiholoģija Mums" 2013.gadā jubilējas numurā.
Комментариев нет:
Отправить комментарий